Uddannelsens indhold
Uddannelsen er bygget op med 8 x 2 dages moduler
Modulernes indhold veksler mellem mulige interventionsmåder og tematikker i familiebehandlings- og familierådgivningsarbejdet.
FAMILIEBEHANDLERUDDANNELSEN INDEHOLDER FØLGENDE:
Grundlæggende begreber, feks: Samarbejde og integritet, selvtillid og selvfølelse, personligt og socialt ansvar, forskellighed og konflikt, relationskompetence og sprog
Modul 1:
Vigtige begreber i familiebehandlingen
Kempler Instituttets værdier og grundsyn.
Fokus på interaktionen mellem familien og familiebehandleren
Kendetegn ved dysfunktionelle familier
Modul 2:
Forløb og proces i familiebehandling
Etiske dilemmaer, underretningspligt, oplysningspligt, rapporteringer m.m.
Præsentation af et muligt forløb og proces. Undersøgelse, intervention, selvstyring og forankring
Modul 3:
Neuroaffektiv udviklingsteori med udgangspunkt i de neuroaffektive kompasser samt nærmeste udviklingszone
Modul 4:
Den tidlige tilknytning og dens betydning for mentalisering
Den utrygge tilknytnings påvirkning af den affektive udvikling
Forståelse af samspil og dynamik i en familie med tilknytningsforstyrrelse.
Modul 5:
Mentaliserings baseret kommunikation, vurdering af mentaliseringsniveauet samt arbejdet med mentalisering i familien.
Når mentalisering svigt eller et lavt mentaiseringsniveau kendetegner familien
Modul 6:
Når skyggesider og skam skaber mentaliseringssvigt og gør det svært at møde os selv og familien med empati. På dette modul arbejder vi med vores egne skyggesider og skammens komplekse og subtile væsen.
Modul 7:
Når sorg, krise og traumer rammer familien.
Modul 8:
Familiebehandlerens udfordringer i forhold til familiens forsvarsberedskab
Der tages forbehold for enkelte modulernes rækkefølge